Uprzejmie informujemy, że ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw weszła w życie z dniem ogłoszenia w dniu 31 marca 2020 roku.
Poniżej podsumowanie wprowadzonych regulacji – na czerwono zaznaczone zostały kolorem dodatkowe zmiany względem projektu ustawy.
Zmiana umowy o zamówienie publiczne:
- możliwość zmiany umowy o zamówienie publiczne w zakresie:
- terminu wykonania (pośrednich i końcowego), a nawet zawieszenie realizacji;
- sposobu wykonywania dostaw, usług lub robót budowlanych;
- świadczenia wykonawcy i wynagrodzenia, pod warunkiem, że wzrost wynagrodzenia spowodowany każdą kolejną zmianą nie może przekroczyć 50% wartości pierwotnej umowy;
- zmiana umowy może nastąpić pod warunkiem, że COVID-19 ma wpływ lub może mieć wpływ na wykonywanie umowy, co wykonawca musi wykazać poprzez złożenie stosownych oświadczeń lub dokumentów;
- ustawa zawiera otwarty katalog przykładowych sytuacji związanych z COVID-19, które mogą skutkować zmianą umowy o zamówienie publiczne, np.:
- nieobecność pracowników lub osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, które uczestniczą w realizacji zamówienia;
- decyzji wydawanych przez organy administracji rządowej i samorządowej;
- wstrzymanie dostaw produktów, komponentów etc;
- okoliczności, które skutkują możliwością realizacji zamówienia przez podwykonawców (tj. jeżeli okoliczności związane z COVID-19 uniemożliwiają prace podwykonawcom – możliwą jest zmiana umowy o zamówienie publiczne z wykonawcą);
- zamawiający ma 14 dni od dnia przedstawienia stosownych dokumentów przez wykonawcę na przekazanie stanowiska dotyczącego zmiany umowy wraz z uzasadnieniem; jeżeli Wykonawca dostarczy kolejne dokumenty, termin ten rozpoczyna bieg od dnia ich otrzymania przez zamawiającego;
- zmiana umowy dokonywana jest na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 3 Pzp;
- jeżeli postanowienia umowy o zamówienie publiczne kształtują sytuację Wykonawcy korzystniej niż przepisy prawa, stosuje się te postanowienia umowne;
- okoliczności związane z COVID-19 nie mogą stanowić samodzielnej podstawy do odstąpienia od Umowy;
- jeżeli wykonawca wykaże wpływ okoliczności związanych z COVID-19 na nalezyte wykonanie umowy brak jest podstaw do obciążania go karami umownymi w związku z nienależytym wykonaniem umowy;
- jeżeli strony dokonają zmiany umowy o zamówienie publiczne w zakresie, w jakim jest ona realizowana przez podwykonawcę, wykonawca ma obowiązek uzgodnić stosowne zmiany w umowie z podwykonawcą;
- zmiany dokonane zgodnie z ww. zasadami nie stanowią naruszenia dyscypliny finansów publicznych, także nienaliczenie kary umownej z tytułu nienależytego wykonania umowy z powodu COVID-19 nie będzie stanowiło naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Jednocześnie wskazujemy, że Zespół Kancelarii pozostaje do Państwa pełnej dyspozycji, jeżeli zaistniałaby konieczność podjęcia działań związanych ze zmianami umów w oparciu o nowe przepisy.
Wróć